Recenze: S láskou tě nenávidím: 13 povídek o ničemnosti

27.02.2021

Žádný příběh se už nikdy nebude zdát stejný!

Autor: kolektiv autorů, sestavila Ameriie

Originální název: Because You Love to Hate Me: 13 Tales of Villainy

Vydáno: 5. 3. 2018

Nakladatelství: CooBoo

Počet stran: 388

Jazyk: čeština

Vazba: vázaná s laminovaným potahem

Anotace: Nechte na hrdinech, aby zachránili svět, zloduši mu prostě jen chtějí vládnout.

V této antologii se třináct uznávaných autorů spojilo s třinácti známými booktubery, aby společně sepsali příběhy z pohledu často nesprávně pochopených záporáků. Přesvědčí vás, že nic není černobílé. Dejte proto druhou šanci Moriartymu nebo Medúze a užijte si t y nejlepší příběhy, které se vám představí v nečekaném světle.

V tomhle souboru celkem třinácti povídek nám autoři jako například Marissa Meyerová představují buď zbrusu nové nebo už existující a jimi upravené záporáky v novém světle. Každý z autorů dostane od jednoho booktubera nějaké zadání nebo téma, podle kterého povídku napíše. Témata jsou buď hodně volná nebo i dost konkrétní, na konci se k tomu vždy nějakým způsobem vyjadřuje i booktuber. Ať už formou hodnocení povídky nebo nějakým tvůrčím psaním. 

Jak už tomu u takových sborníků bývá, něco bylo lepší a něco horší. Jeden příběh mě nadchl, druhý zmátl a třetí zklamal. Proto je skoro nemožné knihu hodnotit jako celek. Rozhodla jsem se tedy, že vám povídky představím postupně i s nějakým mým komentářem.

Krev Imuriv

Renée Ahdiehová

Povídka o synu rodu Imuriv, který žije ve světě, kde vládnou ženy. Hlavní hrdina Rhone má mladší sestru, která má po smrti jejich matky nastoupit na trůn. On chce také zastávat významné místo v jejich společnosti a dokonce svou sestru překonat. Jeho rodina mu však hází klacky pod nohy i když údajně pro jeho vlastní dobro. Vzhledem k tomu, že je celkem výbušný, mu prostě jednou rupnou nervy.

Renée píše čtivě a i přes to, že je příběh krátký jsem se zvládla zorientovat v názvech i ve fungování tamější společnosti. Zadání pro tuhle povídku bylo hodně konkrétní a autorka se s ním poprala dokonale. Konec byl skvělý, ale v knize jsou i lepší povídky.

Hodnocení:

Jack

Ameriie

Povídka na motivy pohádky Jack a fazole ze současného světa. Vypravěčem je dospívající obryně, která žije i se svými rodiči na oblaku. Zařekla se, že nikdy nebude jíst nic, co mělo obličej. Postupně se s Jackem skamarádí. Ale kam to povede?

Přiznám se, že jsem celou povídku čekala na to bum, na ten velký zvrat, který všechno obrátí vzhůru nohama. Polovinu čtení jsem ani netušila, kdo je tady ten padouch. Ale když ten zvrat přišel (ano, on tam je), nestačila jsem se divit, tohle jsem totiž opravdu nečekala. Poslední stránky ke konci jsem jen třeštila oči. Ameriie, jen tak dál.

Hodnocení:

Gwen a Art a Lance

Soman Chainani

Příběh na motivy Háda a Persefony skombinovaný s králem Artušem. Celá povídka je psaná formou e-mailů, hlavní hrdinka Gwen by se dala tak trochu považovat za  padoušku. Manipuluje lidmi, aby dosáhla svého a nestydí se za to. Děj se odehrává v prostředí střední školy v době před maturitním plesem.

I když byl text napsaný trochu odlišně, četlo se to celkem dobře. Nevěděla jsem, jak se Gwen nakonec rozhodne. Autor stupňoval napětí a udržoval čtenářovu pozornost čím dál kratšími větami až do úplného konce. Bohužel povídka podle mě celkově patří k těm průměrnějším.

Hodnocení:

Shirley & Jim

Susan Dennardová

Jaký byl asi mladý Moriarty? 

Shirley Holmesová je obyčejnou studentkou internátní školy. Když na ni nastoupí i tajemný rebel Jim, tak se tihle dva spřátelí nad partií šachu. Shirleyin nový protihráč však má svá tajemství... 

Autorka povídku napsala formou dopisu pro kamarádku hlavní hrdinky, s tím jsem problém neměla, naopak se mi to líbilo. Konec s nejspíš šokujícím odhalením ale až tak šokující nebyl. Nemyslím si, že by se tady objevil nějaký velký záporák. Čte se to dobře, nic velkého od toho ale nečekejte.

Hodnocení:

Chvála drobných radostí

Sarah Enniová

Příběh vypráví o kouzelnickém světě v tom našem, kde je ale magie jen určité množství a někteří ji chtějí kontrolovat. Hlavní hrdinka Sigrid a její kamarád Thomas jsou velmi nadaní, ale své schopnosti skrývají. Když se doslechnou o tajemném ostrově - na kterém údajně žije černokněžník s obrovskou magickou mocí - a dávné výpravě končící strašlivou tragédií, rozhodnou se celou záhadu objasnit a získat pro sebe a svět větší kus kouzel. Ale až budou stát před životní volbou, rozhodnou se správně?

Tahle povídka byla zvláštní. Moc ještě nechápu ten systém magie, který autorka pro svět vytvořila. Na to je těch pár stran málo. Nicméně jinak to bylo vcelku podařené. Konec opravdu zasáhl a ani tady to s tím padouchem není jednoznačné. Nejspíš to závisí na úhlu pohledu. Škoda, že to není trochu delší, pak bych to možná zhodnotila trochu jinak.

Hodnocení:

Mořská čarodějnice

Marissa Meyerová

Mořská panna Nerit si vždycky přála někam patřit, ale pro její zálibu v kouzlech se jí ostatní z jejího lidu jen vysmívali a stranili. Když potkala člověka, zamilovala se a chtěla s ním odejít žít na souši. Byla pro něj ochotná obětovat všechno...

I já jsem někdy přemýšlela, jak se asi zrodila mořská čarodějnice z Malé mořské víly. Marissa Meyerová nám tu předkládá svoji verzi podobnou příběhu Ariel. Protože už mám s autorčinou tvorbou zkušenosti, měla jsem od povídky velká očekávání. Mořská čarodějnice patří k nejlepším příběhům v knize. Je tu vidět vývoj Nerit, která zezačátku nebyla vůbec zlá, až do podoby, ve které ji najdeme v původní pohádce. Ke všem těm věcem ji prostě donutily okolnosti a nelehké volby, které musela podstupovat.

Hodnocení:

Krásný jed

Cindy Ponová

Povídka je inspirovaná řeckou bájí o Medúze a zasazená do prostředí staré Číny. Sleduje příběh mladé krásné dívky Mej Feng, kterou bohyně čistoty promění v ošklivou ženu s hady místo vlasů. 

Cindy Ponová se tu nebála zabrousit do vážnějších témat. I když jsem Medúzu v klasických bájích neměla ráda, tady jsem s ní opravdu soucítila a začala se na ni dívat jinýma očima. Pravda je, že mi v této i v původní verzi přišlo nespravedlivé, že ji bohyně potrestá, protože na vině podle mě není ona. Jinak povídka se autorce podařila. Čte se to prakticky samo a hodně vás to zasáhne.

Hodnocení:

Umíráček

Victoria Schwabová

Umíráček byl temný a mrazivý příběh o smrti žijící ve studně. Chlapec bez vzpomínek, který cítí jenom hlad a rukou bez masa bere lidem životy, se setkává se svou mladou obětí - holčičkou, která si toho za svůj krátký život prožila až dost.

V téhle povídce panuje pochmurná atmosféra od začátku až do konce. Při čtení jsem byla napjatá a ani na chvilku jsem knihu neodložila. Měla jsem z toho takový zvláštní pocit. Victoria mě donutila přemýšlet o smrti a o tom, co následuje po ní. Konec je opravdu šokující a asi nejděsivější z celé povídky. 

Hodnocení:

Marigold

Samantha Shannonová

Královna elfů se vrátila do Anglie a začala unášet malé dívky. Když jednou v lese zmizí i princezna Alice, dcera královny Viktorie, je uzavřena dohoda. Obyčejná služka Marigold bude žít u elfího národa výměnou za Alici, která může jít. Marigoldin bratr a jeho přítel George se s tím nehodlají smířit a jdou ji zachránit.

Samantha tu obrací celou pohádku naruby. Jestli jste si mysleli, že víte jak to celé bylo, pravděpodobně to nebude pravda. Povídku jsem přečetla jedním dechem a moc se mi líbila. Prostředí, ve kterém se příběh odehrává, bylo pro zápletku vybráno dokonale. 

Hodnocení:

Ty, ty, pořád jen ty

Adam Silvera

Hlavní hrdinka Slate je mladý zločinecký génius. Nosí na tváři děsivou masku z hnijícího masa a paměťové drogy vlastní výroby jí vysloužily pověst člověka, s kterým není radno si zahrávat.  Policie po ní pátrá všude možně. Lidé se jí bojí, ale i ji obdivují. Zákazníci platí nehorázné sumy za pár kusů Rauše, Žetonu nebo Transu. Někteří ji nazývají bohem nebo andělem. Zradu a nepřátele však trestá smrtí. 

Tak tohle byl konečně ukázkový padouch! Slate se nikoho neptala na svolení, prostě si dělala co chtěla. Autor nám dal nahlédnou do její minulosti, takže jsme mohli sledovat, jak se z ní stalo to, co je.  Moc hezky se to četlo a já si povídku můžu jen vynachválit. Bravo!

Hodnocení:

Julian proti všem pravidlům

Andrew Smith

Hlavní hrdina Julian je klikař. Nikdy z ničeho nemá průšvih a jeho kamarád mu jednou řekne, že by mu snad prošla i vražda. A ona mu vlastně i prošla. Několikrát. Ne že by někoho vlastníma rukama zabil. Vždycky když si přeje, aby někdo umřel, stane se dotyčnému nějaká prazvláštní nehoda. Ale jednou tahle "superschopnost" selhala...

Julian proti všem pravidlům bylo místy trochu trhlé, ale zábavné čtení. Autor tam vždycky něco naznačil a já jsem čekala, kdy přijde ten velký zvrat. Nebudu psát, jestli tam nakonec byl nebo ne, ale určitě si to přečtěte a zjistíte to sami. Z hlavního hrdiny by podle mě mohl být jednou dobrý padouch, ale to už se asi nedozvíme. 

Hodnocení:

Indigo a stín

April Genevieve Tucholkeová 

Další z retellingů na Krásku a zvíře - tentokrát však obráceně. Hlavní hrdina Brahm pochází z velmi významné a bohaté rodiny. Už od malička snil o tom, že se mu podaří ulovit Zvíře terorizující už po generace jeho město. Zatímco si ostatní děti hrály, piloval své lukostřelecké dovednosti. Když jednoho dne někdo tvrdí, že netvora viděl, Brahm se mu vysměje. Nakonec se však přesvědčí na vlastní oči a o pár dní později potkává dívku Indigo.

Zní to jak ze středověku, ale pravda je, že jsme v 21. století. Ani tady to s padouchem není úplně jednoznačné. Ten konec byl překvapivý a povedený. Autorka má skvělé vypravěčské schopnosti a tady je předvedla s plnou parádou.

Hodnocení:

Sera

Nicola Yoonová

Sera je dívka, která v ostatních vzbuzuje hněv a touhu po násilí - hlavně v mužích. Její matka tušila už od jejího narození, že je s ní něco špatně. Sera je zvláštní, divná... V jejích čtrnácti letech se to projevilo naplno.

Autorka v povídce popisuje život Sery očima její matky. Jak se ji snažila milovat stejně jako straší dítě Callie, ale prostě to nešlo. Taky se tam hodně řeší rodinné vztahy. Jak podivínství a uzavřenost Sery rozvracely rodinu. 

Tahle povídka mě opět donutila se zamyslet, jestli byla Sera skutečně padouch. Ano, děly se kvůli ní strašné věci, ale mohla za to opravdu ona? Hodně jsem s ní soucítila.  V knize povídka patří k těm nadprůměrným a má dobrou pointu.

Hodnocení:


Celkově:

S láskou tě nenávidím je dobrá odpočinková kniha u které se místy i zamyslíte. Čtení povídek jsem si užila. Jen některé z těch komentářů nebo děl booktuberů mně spíš otravovaly než že by mi něco daly. Našlo se samozřejmě pár výjimek. Jestli se do knihy pustit? Nevidím důvod, proč ne. Pro každého se tam něco určitě najde. Jsou to přece jen povídky a když jednu nebo dvě vynecháte, nic se nestane. 

Celkové hodnocení knihy jsem zprůměrovala na: